About Me

My photo
Aku BUKan PEnCerita bUkaN jUga PereKA cRiter Aku AdaLah akU YaNg LahiR DiMuka bUmi Pada 25 JUn Aku HanYe IngiN mEluaHkan DaN berKongSi CeRitA YAnG MasiH SurviVe di UM MeMegganG AmAnah seBAgai Student SuPaya AgaMa, Bangsaku, dAN nEGaraKU TErPelihaRa ThE HEadGurlZ a.k.a geeda

Monday, January 10, 2011

Ukhwah (my Lyfe As student2)

salam..

wah.. semakin rajin aku mengupdate blog aku... untuk catatan dan perkongsian bersama... Dalam menuntut ilmu, dalam mengejar cita-cita, dalam menuju kegemilangan, dalam perjalanan menggenggam segulung impian ditangan tak lengkap bila kita tidak mampu mendekatkan diri kepada yang ESa... Aku pernah dengar, tak dengar tazkirah sehari boleh gelap hati kita.. wahh tazkirah... asal perkataan dari zakara.. ingat.. so tazkirah= peringatan... Aku diajak ke surau KTF... lor... mls pon ada.. sbb br buka pose.. tapi memandangkan esok tak der kelas sempena kemangkatan sultan Johor,,... so cuti.. hurm.. alang2 cuti.. lebey bek p insap.. aku sll kata perkataan nak solat, n semua yang berkaitan ibadat kepada allah secara rasmi such as solat n sumer sbg insap... kadang2 bile cakap nak p solat jadi jap.. nak insap dulu.. hikhik... Cool dengan suasana.. cetttttt...

berbalik cerita tdi,, aku pon p ke surau ktf menaiki kereta Laili... sampai disana.. dah lambat.. cett... masuk aje ler.. tau2 kene taaruf.. (taaruf= perkenalkan dri).. betul gak.. tak kenal maka tak cinta.. alamak.. kat sini aku sorang jer rock.. hukhuk.. kene ler tebalkan muka aku... nama dalam ic nUR fAZIDAH aSMUJe... hikhik... lalu.. mula lah tayangan.. tayangan2 tersebut mengisahkan kehidupan remaja di abad ini.. kadang2 tersa sebb kene batang hidung sendiri.. hikhik... baekk.. muhasabah diri... kuikuikui... selepas tayangan kak lin bagi tazkirah.. huhuu.pertama sekali beliau sentuh tentang ukhwah.. berkumpul untuk mendapat ilmu serta keberkTAN... hurmm u rite.. tyme nih ukhwah diperlukan.. ukhwah yang terbina persis sekuntum bunga.. fuh.. lagu apa sapa tau??ukhwah tuh apakah?? cet.. it means persaudaraan ataupun penyatuan hati... wahhh teringat tyme nilam puri.. tazkirah wif kak apa ntah..

Dan Dialah yang menyatukan di antara hati mereka (yang beriman). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatu padukan di antara hati-hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatupadukan di antara (hati) mereka. Seungguhnya Ia Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana” (Al Anfaal ayat 63)



N pernah dengar tak hadis nih.. aku suke: “Sekuat-kuat ikatan iman ialah cinta dan berkasih-sayang kerana Allah dan marah juga kerana Allah”. (Hadis riwayat Imam Ahmad).


Then tentang serba sedikit comment dr tayangan... pertanayaan pertama beliau.. faktor yang menyumbangkan kepada msalah tersebut.. ayoo dah macm nk wat karangan BM ada gak.. dia tanya insAN2 yang terpilih.. tapi ada gak ciri2 pandang kat aku.. dalam hati aku.. tergerak.. mesti aku kene nih.. puuup... aku diseru untuk diberi jawapan.. cet nak dgr jwpn dr budak nilam puri yerk... ayoooo.. lalu dgn idea yg allah bg aku pon spontan ckpp... kiter ada ilmu tapi kita tak mmpu amal.. puhhh agak mendalam.. cet.. hahahaha.. tp mmg itu yang aku suke sentuh.. utntuk ingatkan diri aku... apa yang mampu aku sumbangkan untuk agamaku, negaraku bangsaku, kaum keluargaku.... dan akhir perbincangan ada gak beliau bertanya bagaimana nak kekalkan keimanan.. something lyke dat.. ada sorg junior ckp... amalkan kemanisan iman ke apa.. yang aku ingt 1) kene tingkatkan ibadah 2) bangun malam 3) bergaul dengan orang yang soleh n soo on.. tak ingat dah.. sorii.. beseler bila ilmu didada tak der di kertas pon tak der.. ingt nak jadi cam imam ghazali kot.. ker saper ntah.. ulama terdahulu yang mengatakan.. ilmu fi suddur wala fisuttur.= ilmu didada bukan di atas kertas.. hahah..



then pulang.. itulah lyfe aku as student.. selain tuntut ilmu dunia kita perlu tuntut ilmu akhirat..
peace.. sehingga berjumpa lagi..

No comments: