About Me

My photo
Aku BUKan PEnCerita bUkaN jUga PereKA cRiter Aku AdaLah akU YaNg LahiR DiMuka bUmi Pada 25 JUn Aku HanYe IngiN mEluaHkan DaN berKongSi CeRitA YAnG MasiH SurviVe di UM MeMegganG AmAnah seBAgai Student SuPaya AgaMa, Bangsaku, dAN nEGaraKU TErPelihaRa ThE HEadGurlZ a.k.a geeda

Friday, January 21, 2011

SyukuR (my life as student 3)

Salam untuk Semua..
kawan2 and saper yang menjengah...

Uh.. This week penuh dengan segala urusan.. tapi kene ikhlas dalam wat kerja... jangan merungut... Hurm.. aku suke this month.. Banyak cuti.. Khamis lepas Cuti Thaipusan.. selamat Bersukur kepada indian.. haha.. itulah tujuan thaipusan... Tapi Islam tak der hr khusus untuk bersyukur.. Haha..

Ni ler taJuk yang kitorang bualkan tyme lepak.. Adalah dalam 10 orang yang join aku lepak.. actually aku yag lepak ngan diorang... untuk sharing because as we know sharing is caring.. they know how much we care.. wah ayat malas nak betulkan.. mmg hancur... Sharing Circle nih diketuai oleh kawan kak azi iaitu wani.. tp kak azi yang start dulu n citer ttg usrah.. usrah is da other word.. untuk aku yang mcm nak hancur... selalu guna Sharing circle.. hahahahhahaa...
then my ketua amik ali.. besh tahap giga dia punye penerangan.. enjoy.. maner tak baru blik dr UK.. oPs nih diadakan bukan kat kedai mamak or tempat yang selalu kiter lepak.. tp kat surau.. sebb aku pose.. tak ley mkn... hahah..Beliau berkata,,, kita kene sll bersyukur dengan segala bikmat yang Allah dah beri.. sbb ALLah syang kat kiter lebey dr ibu kiter syang pada anaknya. contohnya kalau ada sesuatu berlaku pada anaknya ibunya boleh rasa.. betapa kuatnya talian tersebut... contih laen lak.. bile anak n ibu terpisah tanpa rela.. iibu mesti jerit2 mcm nak gile cr anaknya.. wah.. itulah istimewanya wanita..



kalau kasih sayang mak kiter pon camtuh.. cm ner lak kash sayang Alah kepada kita... lagi hebat... sebbanya,,, Allah tuh lebih dekat dr nadi.. cube korang rasa n cari nadi kat leher.. try2.. dapt tak? hahaha.. kalau dpt rasa.. credit untuk korang.. kalau tak dapat rasa sile cube lagi.. hikhik.. dkt tak nadi dgn diri kite.. jadi ALLah lebih dekat.. kene syuku segala nikmat.. walau kecik.. alah..
contoh senang... O2 yang kiter sedut.. betul tak?? ker korang sedut gas laen?? ker gas dr tong gas...?? haha.. o2 tuh kecik.. tak nmpk pon.. tapi kiter ley nafas.. cuber pk biler tetibe tak ley nafas.. nangis kan.. hah sekarang korang tak terasa sangat benefitnye.. okla,, try jap p kolam renang.. tenggelam sampai jagan bangun2.. jangan jerit tolong.. nanti ada org tolong.. spoil ler experimen ini.. mesti korang lemas.. tye tuh korang mesti terpk.. bg aku o2.. bak2.. klo biley jerit sampai kuar anak tekak mesti dah watkan.. hah... tu contohnyer
cara nak syukur ada 3 cara, zahir, batin, taat...
Zahir- jangan merungut... kadang2 tak sengaja.. kene ikhlas.. percaya ALLAH itu maha adil sebb sumer tuh ada hikmah... so jangan la merungut..
contohnye ada 1 cerita... dimana ada seorang laki nih.. beliau sngatlah agak miskin erh silap.. dr muhayya kata kene ckp perkr positif jer... bukan miskin pembetulan.. belum kaya lagi.. beliau nih ada 1 ekor kude, pastu kuda tuh hilang.. orang sekeliling dia pon ckp.. "kesiannya ko".. laki tersebut pon balas.. "Yang Baik tak semestinya selalu baek n yang tak elok tak semestinya tak elok"... sbb tyme dedulu org ukur sesuatu tu dgn ternakan yang ada...esoknya nak dijadika cerita kuda tuh punyaler terer dia bawak blik 5 ekor pakwe die.. wah best tuh.. jadik sekarang inche tersebut ada 6 ekor kuda.. dia jadi org kaya...lalu orang sekeliling dia kata ' bestnyer ko". dia lak selmaba jerk jawab ""Yang Baik tak semestinya selalu baek n yang tak elok tak semestinya tak elok". selang seminggu dia pon nak train kuda liar tersebut jadi jinak... tibe2 kuda tersebut banyak tak berapa nak betol telah memijak kaki inche tersebut.. lalu dia telah kehilanagan kaki.. lalu orang sekeliling berkata
"kesiannya ko".. laki tersebut pon balas.. "Yang Baik tak semestinya selalu baek n yang tak elok tak semestinya tak elok". Satu hari sumer org laki diarahkan untuk pergi lawan orang jahat.. tetapi dia dikecualikan sbb tak ada kaki iaitu cacat... lalu orang sekeliling dia kata ' bestnyer ko". dia lak selmaba jerk jawab ""Yang Baik tak semestinya selalu baek n yang tak elok tak semestinya tak elok". lalu sumer orang yang p perang tuh mati.. tinggal dia jer teruna yang ada kat kmpung tuh.. lalu saudagar kaya pon kawenkan anaknya kepada laki tersebut.. hah.. tula tanda org bersyukur.. tak mngeluh...
cara ke 2 melalui batin n ke3 taat... dr sini kiter kene tingkatkan amalan....

kat sini untuk kiter rasa bersyukur bagi aku,, kite kene fikir positif sbb allah tuh maha adil.. yang tuh kiter kene percaya n pegang... sbb kalau rasa nak mengeluh ker aper ingat disebalik kejadian ada hikmah...

uh.. byk lagi perbincangan kitorang.. tak terkata banyaknya n bestnyer..

hari sebelum hari thaipusam iaitu hari rabu... aku dpt call.. tyme tuh aku kat skudai prade... hahha.. peace... sekali aku dapat call untuk mengajar bio di sebuah pusat tusyen.. hurm... pk2 gak nak terime ker tak... tp bile tgk jadual hari senin shj digunakan.. lalu aku pon terime... uhhh.. maka bermula diri ini sebagai tutor.. merangkumi cikgu kot.. uhh... teringat lak masa mengajar kat smkakl.. hahaha.. byk kennagn.. watever pon bersyukur sbb ALLAh tambah rezeki kat aku.. dan aku berharap semoga aku tak lupa untuk bersyukur kepadaNYA///

Sekian..

haha.. skemakan hari nih...

1 comment:

Anonymous said...

Alhamdulillah.

May Allah guide us to the right path.

:)