About Me

My photo
Aku BUKan PEnCerita bUkaN jUga PereKA cRiter Aku AdaLah akU YaNg LahiR DiMuka bUmi Pada 25 JUn Aku HanYe IngiN mEluaHkan DaN berKongSi CeRitA YAnG MasiH SurviVe di UM MeMegganG AmAnah seBAgai Student SuPaya AgaMa, Bangsaku, dAN nEGaraKU TErPelihaRa ThE HEadGurlZ a.k.a geeda

Sunday, January 16, 2011

KhitbaH

SalaM

wah.. dis week aku blik umah iaitu kampung halaman terchenta Bangi.. ikut hati mmg malas gile nak blik tapi pk kawan aku bertunang.. Mungkin orang akan kata baru tunang... belom kawen... hahaha... Apabila antara hati bertaut tak kira jantina tali persahabatan terjalin maka kegembiraan dan kesedihan dikongsi bersama... wahh cop.. nih bukan ayat cilok erk.. ayat aku sendr.. menandakan BM aku dah lulus ngan jayanya.... Sorang lagi kawan aku memulakan gerbang sebgai tunang orang.. dn bakal berkahwin tak lama lagi.. aku bile lak.. ramai yang bertanya.. tapi.. jodoh tak sampai lagi.. hikhikhik... Peace.. muda lgi ma.. let all my sis kawen lu.. belajar dr org tua yang berpengalaman..best tak reason aku nih... hikhik/....

Kenapa tunang? kenapa tak kawen? kan banyak cabaran dalam tunang... hikhik... disinilah iman tiap manusia yang bertunang teruji... wah cam pakar alam perkhwinan jerkkk...hahah... tunang?? dalam arab orang panggil khitbah.. untuk bertujuan berkenal2lan.. tapi kalo dah 3 tahun berkawan n bertunang plus setahun.. lor tak yah ler tunang... wat habis uit jerkk untuk persiapan... hahah...so lebey bek berkawan..

Dari Jabir bin Abdillah bahawa Rasulallah saw bersabda: " Apabila salah seorang dari kamu bertunang, maka jika sekiranya dia boleh melihat wanita itu hingga membawa kepada kehendak atau kemahuan untuk bernikah / kahwin, maka lakukan!!! ". Berkata Jabir (perawi) hadis ini: " aku telah bertunang dengan wanita dari Bani Salamah, aku telah bersembunyi tanpa dilihat oleh wanita itu sehingga aku melihat sebahagian dari 'diri / tubuh badan' wanita itu yang boleh membawa kepada kehendak dan kemahuan aku untuk menikahi atau mengahwininya".

dalil di atas dipetik dan diambil dari buku Fiqh Assunnah oleh Syed Sabiq.

3 PERKARA YANG TAK ELOK DILEWATKAN:(ni Nana Selalu cakap kat aku)
1) pengkebumian
2) perkahwinan
3) solat

tapi.. pertunangan ini ikut adat tiap kaum... time tunang nih pihak wakil lelaki n perempuan akan berbincang mnegenai perkahwinan.. ble.. brp hntran.... n so on.. cincin sebagai tanda dah berpunya.. so beware!! jangan kacau tunang orang... huhuh





Ok la.. esok aku ada kelas Biological forensic dr 9 pg till 5 ptg.. so kene rehatkan minda.. hikhik.. padahal kat rumah mmg begitu berehat.. to Kawan aku.. selmat . tahniah..

2 comments:

Anonymous said...

betoi ka dh lulus BM dgn jayanya?hahaha

me=) said...

betoi ar.. cet