About Me

My photo
Aku BUKan PEnCerita bUkaN jUga PereKA cRiter Aku AdaLah akU YaNg LahiR DiMuka bUmi Pada 25 JUn Aku HanYe IngiN mEluaHkan DaN berKongSi CeRitA YAnG MasiH SurviVe di UM MeMegganG AmAnah seBAgai Student SuPaya AgaMa, Bangsaku, dAN nEGaraKU TErPelihaRa ThE HEadGurlZ a.k.a geeda

Wednesday, May 6, 2009

Al khAWaRizmI

salAM..

tak tahan btol.. layout rock habis.. tapi citer pasal KHAWARIZMI... so conclusion.. tak semestinyer kiter kn rock sentiasa rite??huhu knp aku nak cerita pasal BELIAU ni.. sbb sgt teruja.assgment keserjanaan sains islam ku pasal math.. lgpon my big sister merangkumi my Tutor punyer master wat pasal dia kOt.. rasanyer.. lagipon kiter kene kagum dengan ilmuan kita zaman dahulu.. mereka bukan sperti kita.. ak dinafikan.. ilmuan dahulu berkualiti..even tak belajar sekolah tinggi2.(sbb time 2 x ader lagi teknologi nak reka bangunan tinggi2 ni)

Orang kater tak kenal maka tak cinta.. so nama penoh beliau Abu Abdullah Muhammad ibn Musa al-Khawarizmi. beliau nie famous masa pemerintah Khalifah Al-Ma’mun, time 2 banyak cendekiawan yang menulis tentang matematik dan astronomi. Beliau dilahirkan di Khawarizmi yang sekarang dikenali dengan nama Khiva yang terletak di selatan Laut Arab.. KAlo nak tau Sempena nama tempat nilah beliau ni lebih dikenali sebagai Al-Khawarizmi. Gelaran Al-Khawarizmi yang dikenali di Barat ialah al-Khawarizmi, al-Cowarizmi, al-karismi, al-Goritmi atau al-Gorism.

Beliau menjadi ahli matematik Islam yang ulung yang menulis tentang al jabar. Selain itu juga beliau adalah ahli astronomi Parsi abad ke 9 dari khalifah Baghdad. Pada tahun 780-850M adalah zaman kegemilangan al-Khawarizmi.

Menurut Boyer (1968) Al-Khawarizmi membuat jadual trigonometri, jadual astronomi (yang terbaik antara jadual-jadual astronomi Islam) dan sundial (jam matahari yang menggunakan bayang-bayang).Selain itu, beliau membangunkan penyelesaian analitikal dalam pengembangan garis lurus serta persamaan kuadratik. Beliau juga menyempurnakan teori geometri yang mewakili muka keratan kon dan membangunkan kalkulus yang mana membantunya menguasai konsep perbezaan. Hebat kan?? maner lak sumbangan kiter?ahaks..


Sumbangan hasil karya beliau sendiri, antaranya ialah :

Al-Jabr wa’l Muqabalah : Beliau telah mencipta pemakaian secans dan tangens dalam penyelidikan trigonometri dan astronomi.
Hisab al-Jabr wa al-Muqabalah : Beliau telah mengajukan contoh-contoh persoalan matematik dan telah mengemukakan 800 buah soalan yang sebahagian daripadanya merupakan persoalan yang dikemukakan oleh Neo-Babylion dalam bentuk dugaan yang telah dibuktikan kebenarannya oleh al-Khawarizmi.
Sistem Nombor : Beliau telah memperkenalkan konsep sifat dan ia penting dalam sistem nombor pada zaman sekarang.

oleh sebab beliau ni sangat pandai. benyak bukunyer diterjemahkan ke dalam bahasa Latin iaitu De Numero Indorum. (berkait dengan cara-cara hitungan hindu).

Al-Mukhtasar Fi Hisab al-Jabr wa al-Muqabalah : Pada tahun 820M dan ia mengenai algebra. (buku tentang ringkasan daripada proses pengiraan untuk perlengkapkan dan persamaan). Daripada buku inilah nama asal aljabar itu diambil, malah lebih daripada itu dapat dikatakan bahawa sains daripada aljabar pun berasal daripada hasil kerja Al-Khawarizmi...

so hope korang akan jadi cendekiawan yang terbaik seperti nyer...

1 comment:

-sakinah- said...

Assalamualaikum...

Best tu bila cakap pasal cendikiawan Islam..rasa macam Islam tu sangat di pandang mulia.TAPI...adakah fenomena tu masih terjadi lagi sekarang nie???So,saya nasihatkan kepada muslimin dan muslimah serta diri sy sendiri,berjuanglah demi agama ISLAM yerk!!!

INSYAALLAH...Islam akan kembali gemilang...