About Me

My photo
Aku BUKan PEnCerita bUkaN jUga PereKA cRiter Aku AdaLah akU YaNg LahiR DiMuka bUmi Pada 25 JUn Aku HanYe IngiN mEluaHkan DaN berKongSi CeRitA YAnG MasiH SurviVe di UM MeMegganG AmAnah seBAgai Student SuPaya AgaMa, Bangsaku, dAN nEGaraKU TErPelihaRa ThE HEadGurlZ a.k.a geeda

Tuesday, February 16, 2010

Mencuci Mata~~

aha Salam..
Apakah tajuk ini?? hikhik.. cikgu aku pernah cakap yang bile kiter menangis mata kita akan dibersihkan.. so menangis ajerler..
aku tertarik dengan 1 artikel yang aku baca.. so nak kongsi ngan korang...
" dan bahawasanya dialah yang menjadikan manusia tertawa dan menangis"(al Najm:43)

menangis aderla 1 mekanisme fitrah manusia yang dikurniakan oleh ALLAH sbg 1 jalan meluahkan perasaan..

kadang2 kiter selalu menafikan kiter menangis.. mugkin kerana ego kiter tak mahu org lihat kita lemah.. tapi bagi aku,... adakalanya ego tak perlu di lambung2.. biler nak nangis.. nangis ajer.. sebb itu yang wat kiter lega..tapi jangan sampi kita mempersoalkan ketentuan ALLAH..
tapi awat kiter nangis.. ? ramai orang cakap kiter perlu nangis sbb gembira.. bak kata.. biarkan ibumu menangis kerana kegembiraan..haha..
ader kala kdg2 aku pelik ader yang sampi hilang akal putus cinta.. bagi aku itu bukan cinta kerana ALLAH yg bertujuan nak kawen tp sbb nafsu,.. terima ajer ler qada' dan qadar.. tak yah ler nak meratapi..

Seorang tabi'in berkata: Siapa diberi ilmu dan tak membuatnya dia menangis maka lebey baik baginya utk tak diberi ilmu kerana ALLAH telah menerangkan bahwa sifat orang yang berilmu tu menangis (riwayat AD Darami..) so bagaimana erkk.. even kiter tuntut ilmu sebyak mana pon kalo tak amalkan macam tula.. isy sush gak.. cm ner ler nk ikhlaskan hati dalam menuntut ilmu.. ada ley share??

dedulu ilmuan cakap menangis membantu pelepasan chemical stress dari tubuh kita, atau membuat kita merasa lebih baik, .

IBN Qayyum bagitau 10 jenis tangisan:
1) tangisan kerana kasih sayang dan kelembutan hati
2) tangisan sbb takut
3)tangisan sbb cinta
4) tangisan sbb gembira
5) tangisan sbb derita
6) tangisan sbb terlalu sedey
7) tangisan sbb rs hina dan lemah
8) tangisan sbb nak dpt belas kasihan
9)tangisan sbb ikut perasaan seseorang
10) tangisan org munafik yang berpura2

so kalo nak nangis kiter kene fikir balik kenpa.. hahahyeker??yang maner perlu diteruskan yang mana kiter kene berhenti...

" pencinta dunia menangis sbb dunia hilang. perindu akhirat menangis sbb dunia dtg.Dari mata yang mengintai stiap kemewahan penuh rakus lahir tangis kekecewaan"

p/s The secret of success is blaming no one when things go wrong, but doing whatevert u can to improve matters. The secret of success is working with things as they are, not with the way u wish they were or thing they ought to be.. TQ

No comments: