About Me

My photo
Aku BUKan PEnCerita bUkaN jUga PereKA cRiter Aku AdaLah akU YaNg LahiR DiMuka bUmi Pada 25 JUn Aku HanYe IngiN mEluaHkan DaN berKongSi CeRitA YAnG MasiH SurviVe di UM MeMegganG AmAnah seBAgai Student SuPaya AgaMa, Bangsaku, dAN nEGaraKU TErPelihaRa ThE HEadGurlZ a.k.a geeda

Monday, April 6, 2009

sains Gunaan dengan Pengajian Islam

HUH
ASSLAMUALAIKUM..
ceh..
musim skemaku bermula..
hihi
dear pengunjung yang Amat kuhargai...
hah..
2day Topic aku nak perkenalkan course yang begitu unik..
yang aku belajar sekarang
which is sains Gunaan dengan Pengajian Islam..
huhu..
knp aku terfikir mau cerita??

keRana Untuk Ajak.. korang sumer
lebey2 lagi adik2 yng baru pas abis Spm

Course ni unik n hnya ader kat UM ajerkkk
klo nak Englishkan Couse ni.. is Applied Science with Islamic Studies (ASIS)
huuhuh.. utk melahirkan saintis islam seprti khawarizmi,, ibn sina,, n blablabla
klo nak msuk course ni isi jerk borg iptA kat AsasI nilam Puri lepAsan SPM...
mse kitrg dedulu..
kitrg beljar 2 tahun kat nilm puri..
lbey kpd agam..
huh
besh gak dok kelantan ni coz serba sedikit ley tau Arab..
kira super sinior korg ni.. ley ar sikit2 dalam arab..
tp sekarang... setahun kat nilam puri setahun lagi kat PAsum
belajar gak sains....
hhu...
biler dah hbs asasi..
korang akan masuk lak couse 8 majoring lagi kat ISB faculty scince..
time ni ulang alik gak arr belajar kat fact sains n api
majoring nyer
1) IT 2) bioteknologi 3) Alam sekitAr
4) Biokimia 5) bioinformatik 6) Genetik
7) biodiversity 8) Biokesihatan

huh
utk mkluman ngkorg.. Super Sinior Kamu INi smer rerakan adalah Biokesihatan
besh giler bljr ni
cumer kn struggle ler... nak dpt n compete dgn kekawan kat fact sains.
ni tak sumer.. wif mama eda

klo kat API.. korang akn jumpa ngan Kak Ani..
da best sis ar
sbb dia byk tolong kitorg...tak der lak gambar dia kat sini ..sori...
ops... ketua jabatan adalah dr naimah..
huhu
ermmm
sorg algi yang wakil dari ASIS is KAk mAdiha..
sper dia.. baca ler kat Poster presantation..
dia tutor terbesh yang bkl jd lec dpT pNgkt Dr..sesma kiter dokan.. Ameen..
hebat takkk???

tapi sekali marah.. giler takuttt

so klo ader aper2??
ley ler tanya kat kitrg..
klo yang tak phm ler...
hope dpt bntu korg

28 comments:

hidayah said...

salam kak...
saya hidayah...
klu ambil bidng ni dlm pengkhususan biokesihatan atau bioteknologi,
apa pekerjaan yang boleh kita ambil selepas menamatkan ijazah?
dan bidang ni baru lagi ker kak?
atau bidang ni sudah melahirkan ramai graduan yang berjaya?
saya harap akak dpt mmbantu saya...

me=) said...

about Biohealth n biotech..
graduan berjaya..
hikik
semua yg kiter wat.. buley berjaya aslong ad ush n tawakal..
ermm
bidang pkrjaan
trll bes
so tk ley nak scopekan
4 biotech rite now byk kepada bdh ni
4 biohealth insyaalh terllu luas
buley jd pegwi sains 0 penyelidik (saintis)
im da one who final year..
in biohealth
so far ok kot
da best course
hikhik
thanks melwt my blog..

sakinah said...

salam
saya baru je dapat tawaran UM,asasi pengajian Islam dgn Sains.
Saya pun tak tau sangat pasal kos ni.
sebenarnya,saya minat nak jadi farmasi atau doktor.
tapi,kalau saya ambik bidang ni,boleh ke saya capai cita-cita saya tu?
tolong balas secepat mungkin ye kak
saya nak buat keputusan sama ade nak pi matrix-sains hayat atau UM dlm kos ini..
please sis..help me..

Anonymous said...

salam

saya nak tanya mengenai peluang untuk mendapat tawaran biasiswa semasa di peringkat ijazah nanti...adakah terbuka luas atau bagaimana?

me=) said...

2 sakinah...
ermm sori lmbt eply.. br pas exam
ermm
tk dpt ler adik..
hanya 8 bdg yg disebutkan td 2 jerkk
so if u wanna 2 be as u want... better masuk matrix.. pulun kasi dpt 4 flat then i-allh dapt

2 anonymous.
pelunag utk biasiswa..
insyallah nuley.. sy pown tajaan jPA n ramai lagi tp kn ks 3.5 keatas utk dptkan scholar. n if awk dpt sans gunaan dengan pengajian islam ni better janan memain coz nak dpt da besh course in fact science

sakinah said...

tq kak,tp saya still dilemma..huhu~
kos ni nmpk mcm menarik.
kenape akak kate 1 thn dkt nilam puri,dan setahun lg dekat PASUM?
asasi dia sampai 2 tahun ke?

mcm mana pulak dgn 8 course tu ye?
sy kurang faham lah.maaf.. mksd akak,degree nanti,kita blh pilih antara 8 course tu ke?

er,klu saya nak mintak no phone akak blh x? nanti,senang sikit sy nak contact akak..sbb sy mmg betul2 keliru. Saya harap akak tak keberatan..time kasih

me=) said...

SAKINAH:

dis course mmg sgt mnrk
yup asasi 2 years..

ok.. yang pasal 8 kos 2.. kn apply mcm awak aply u kan.. so just isi borg.. then fact scince will choose u utk masuk yg mner lyk.. so utk dpt kos yg besh smer ler macm matrx kn pulun.. bukan isi terus dpt..

ahaks.. buley2
0122681643
tp perkanalkan dr dulu erkk
tak pon klo ader prob lg sng ym at comel_chack@yahoo.com
no prob anytime.. coz im free rite now

sakinah said...

huhu~
tq2 kak...
nanti pepehal saya call akak..

saya try add ym akak..
tp,mcm de prob la...
pe kate akak try add saya plak...
huhuiii~
al_humaira91@yahoo.com

ibnu zakaria said...

salam akak.ana baru je hbis asasi tuk cos nie.....cdngan nak amik biokshtan tp xjlas tntng kos ni.ade ke link or pnrang tuk kos nie?lau ade bleh bg?

me=) said...

IBNu ZaKaria: sori ler wat masa nih tak ader lagi link.. ermm
nak tau pasal aper yerkk?? klo rajin pi jumpa dr duriyah o dr hyati
dia buley tolong
lectrer bohealth are da best lectrr in ISB

lieyanamuslim said...

salam akk..sy pljr apium..amek kos ni la..ni br masuk sem 2..sbjek algbra n clclus agk ssh la akk..cmne ye?adehh..tkot.. :(

me=) said...

Aha~~ Yana ERk.. beseler.. belajar maner senang~~~ sumer benda sush.. so just rilex.. n study.. tak yah ar tetension.. cOOl erk~~gud larg.. actully akk dh hbs beljr.. klo ader prob just crik kat pejabat jabatan kiter kat APi ok...

Anonymous said...

wei zidah,...hang jadi kauselor tentang biokesihatan ka...hahaha bagus2...aku nak tanya ko jugak la...kak fazidah dengaq kata hang apply Master SDains forensik kat UTM betul ke??

Anonymous said...

wei FAzidah,...hang jadi kauselor tentang biokesihatan ka...hahaha bagus2...aku nak tanya ko jugak la...kak fazidah dengaq kata hang apply Master Sains forensik kat UTM betul ke??

ain masthura said...

salam, kak..
sye plajr dri matrik, nk appy tok degree..
hmm..sye mnat dgn kos nie..tpi xtao kos ni ad kt U mne..sb yg sye tao UMKL..UMKL tu ap? dan kt mne?
knp dlam pmohnan upu xde UMKL?
sye hrap akk dpt blas komen ni..prtlongn akk sgt dprlukn ketika ini..terima ksih^_^

me=) said...

http://stylo_steyla08@yahoo.com/
Ain,

ws... ohh.. lepasan matrix yer.. maaf, utk lepasan matrix mmg tak ada qualification utk masuk kos nih.. kos ih terbuka kepada lepasan spm yang mana mereka sambung ke UM Nilam Puri Kelantan sebagai asasi setahun n kemudian PASUM di KL, n then dengan serta merta sambung dalam bidang sains gunaan ini..di Universti Malaya Kuala Lumpur (UMKL)

Anonymous said...

salam kak,
saya izzah lepasan spm..
saya nk tny, bdng pengajian islam dgn sains ni sbnrnya utk jd apa?
saintis ke?
kite kna pilih salah 1 bdng drpd 8 tu ke??
dia lbh menjurus kpd sains ye??
agama tu jd mcm mna ye kak?
saya tgh konfius skrg ni..
harap kak dpt bntu saya..
trma kasih..

Anonymous said...

as salam kak,
saya izzah lepasan spm,
saya nk tny.
bdng pngajian islam dengan sains ni sbnrnya tuk jd apa??
jd saintis ke?
kite kna pilih salah 1 drpd 8 bdng tu lah ye?
yg agama tu mcm mna plak?
saya harap sngt kak dpt membantu saya.
trma kasih bnyk2...

me=) said...

oki.. ws izzah,,,.. tq bertnya... btw..hows ur result...
bidang ni bdg sains n islam..
untuk lepasan SPM.. nanti awak akan masuk ASASI UM setahun di KELANTAN n setahun di PASUM.. MAsa di KELANTAN awak akan belajar bdg agama n tahun ke 2 awak akan belajar sama dengan student asasi UM di KL plus agama..
then lepas habis 2 thun asasi, awak kene isi borang n awak boleh pilih 8 kos tersebut dan akan diterima berdsrkan PNGK di Asasi.. so kene buat betul2.. disamping 8 kos tersebut, adik akan belajar subjek agama juga dalam masa yang sama.. so adik akan selalu pergi 2 fakulti, fakulti sains n pengajian islam.. hopefully dpt membantu.. kalo ada ap2 just contact

me=) said...

oki.. ws izzah,,,.. tq bertnya... btw..hows ur result...
bidang ni bdg sains n islam..
untuk lepasan SPM.. nanti awak akan masuk ASASI UM setahun di KELANTAN n setahun di PASUM.. MAsa di KELANTAN awak akan belajar bdg agama n tahun ke 2 awak akan belajar sama dengan student asasi UM di KL plus agama..
then lepas habis 2 thun asasi, awak kene isi borang n awak boleh pilih 8 kos tersebut dan akan diterima berdsrkan PNGK di Asasi.. so kene buat betul2.. disamping 8 kos tersebut, adik akan belajar subjek agama juga dalam masa yang sama.. so adik akan selalu pergi 2 fakulti, fakulti sains n pengajian islam.. hopefully dpt membantu.. kalo ada ap2 just contact

pharmobsesser said...

salam akak..maaf kalau akk tkejut sy ttiba ade kt sini..sy sbnrny tgh explore blog2 yg ade psl kos ASIS ni.sy tgk blog ni aktif gn soalan2 psl ASIS ni ye..alhamdulillah..kos2 mcm ni mkin diminati oleh rmja skrg..hmm..sy pon slh seorgny la..sy ni dr alirn sn.akak,nk tnye;
1)lps hbis asasi ni mmg dh xde peluang ke utk sy ambik kos mcm frmasi??ke kne ikut flow dr asasi tu jgk??
2)student asasi ASIS ni mmg dh ade tmpt ke kt umkl utk degree?
3)asasi kt nilm puri tu bljr agm only,then smbung lg 1thun kt umkl,sn only ke?oo..nnt msti cmpur dgn student yg muda stahun dr kte kn
4)blh akak briefing sikit x psl biokesihtn yg akk ambik tu dgn biokimia??
k..sy mintk maaf bbyk kalau mnyushkn akk..:(..hrp akk dpt beri jwpn..:)
salam...

pharmobsesser said...

salam akak..maaf kalau akk tkejut sy ttiba ade kt sini..sy sbnrny tgh explore blog2 yg ade psl kos ASIS ni.sy tgk blog ni aktif gn soalan2 psl ASIS ni ye..alhamdulillah..kos2 mcm ni mkin diminati oleh rmja skrg..hmm..sy pon slh seorgny la..register 29/5.sy ni dr alirn sn.akak,nk tnye;
1)lps hbis asasi ni mmg dh xde peluang ke utk sy ambik kos mcm frmasi??ke kne ikut flow dr asasi tu jgk??
2)student asasi ASIS ni mmg dh ade tmpt ke kt umkl utk degree?
3)asasi kt nilm puri tu bljr agm only,then smbung lg 1thun kt umkl,sn only ke?oo..nnt msti cmpur dgn student yg muda stahun dr kte kn
4)blh akak briefing sikit x psl biokesihtn yg akk ambik tu dgn biokimia??
k..sy mintk maaf bbyk kalau mnyushkn akk..:(..hrp akk dpt beri jwpn..:)
salam...

me=) said...

uh.. dear adik pharmobsesser:
Sorry lambat reply.. br habis Exam... ttg soklan adik yerkk::
1)lps hbis asasi ni mmg dh xde peluang ke utk sy ambik kos mcm frmasi??ke kne ikut flow dr asasi tu jgk??
Untuk peluang Farmasi.. so Far belum di buka lagi untuk student sains gunaan.. Kiranya tak berapa nak ada la peluang nyer( means tk ader)
2)student asasi ASIS ni mmg dh ade tmpt ke kt umkl utk degree?
Yup... Korang akan terus masuk UM.. So tak yah pk or takut tak dpt masuk.. tp pastikan result utk matrx tinggi dan cukup syrat IPTA
3)asasi kt nilm puri tu bljr agm only,then smbung lg 1thun kt umkl,sn only ke?oo..nnt msti cmpur dgn student yg muda stahun dr kte kn
Yup.. campur ngan budak muda setahun.. kat nilam puri agama.. kat UMKL yang tahun ke2 sains N agama.. Kira cam berat sikit..
4)blh akak briefing sikit x psl biokesihtn yg akk ambik tu dgn biokimia??
Biokesihatan same as Biomedic.. ttg apa yek nak brief.. peluang kerja cam bese.. pegawai sains hospital... besar Biohealth bidangnya.. adik akan belajar same as student medic tapi dari aspek lain.. kalau medisc more to symptom tapi kiter more kepada apa yang menyebabkan penyakit tuh.. means dr segi labnya,, kiter tgk csel cancer stage mner, n so on.. kire tulang belakang doctor...
Biochem akk tak berapa pasti.. tapi yang tuh mmg best gak.. sebab badan kiter kan mengalami aktiviti kimia.. 4example mcm maner karbohidrat, protein n so on dicernakan dalam badan kita.. ala2 mcm tuh lah.. nanti adik masuk mmg ramai yang bagi briefing.. so dont worry K...

GooD luck n Welcome

Unknown said...

Salam alaik, akak.saya lepasan spm 2012.
Akak,1st year d nilam puri bljr agama kan? Klu boleh saya tahu subjeknya apa ya
selain drpd bhs arab?

Unknown said...

Salam alaik, akak. Saya nur farhana lpsn spm 2012. Akak, 1st year d nilam puri kita akan blj agama kan? Klu boleh saya tahu subjek ape lg yg kita bljr selain bhs arab? Harap akak dpt balas... terima kasih n_n

Anonymous said...

Salam.
Akak, nak tanya. Utk kos ASIS ni takde double degree ke. Contohnya mcm lps dah habis degree sains buat degree syariah pulak based on kita ada asasi agama.

Kalau takde double degree tu, ada tak mcm major sains, minor syariah?

Kalau tak boleh jgk amek major minor cmtu, mcm mana ye utk amek degree syariah pulak lps dah habis degree sains? Ada probability tak?

Kalau tak keberatan, boleh tak akak reply kt email saya:
Itisnasaaj@yahoo.com

Terima kasih sudi membantu :)

Anonymous said...

salam,,akak saya nak tanya nak ambil asasi sains dn pgjian islam masa spm wajib amik arab ke?saya lpasan spm dan saya bminat dgn course ni tapi saya aliran sains tulen dan tak ambil arab

Haaziq said...

Assalamualaikum kak, saya pelajar lepasan SPM, saya dah lama minatkan Course ni, tapi kawan saya cakap course ni hanya utk pelajar lpasan SPM sekolah Agama, btul ke kak? Hurmm.. bantu saya ye